fredag 1. juli 2011

Sommer!

Det er for tiden relativt rolige dager for tobente og firbente. Han far har gått ut i ferie, mens mamman må jobbe noen uker til! Dagene går med til turer, lekapport(Imo), lydighetsapport(Falk) og dressur(begge). Imo er en fryd å gå lineføring med! Vi har allerede prøvd å gå med Imo løs ved foten og det gikk kjempefint. Vi trener jevnt og trutt på innkalling med og uten fløyte, sitt på fløyte og stand trening på rypevinge.

I dag hadde vi en artig situasjon! Vi er en tur i skogen alle tre(han far, Falk i trekkselse, og Imo løs) Falk markerer skikkelig i et område jeg har sett fugl før. Han fester stand og jeg løser han ut. Han avanserer noen meter før det går opp to tiurer!! Ca 40 meter unna!. Imo har trasket etter Falk, men når han ser fuglen går løper han etter ca 20 meter før han skifter retning og løper mot der tiurene gikk opp! Og fester stand på setet! Jeg går opp mot han sammen med en halvgal Falk og løser ut Imo. Han fyker da rundt i godlukten med fullt fokus og mord i blikket! Vi roer ned en stund på setet, før vi trasker videre. Imo lar jeg være løs, men her har det skjedd noe! Han legger seg ut i søk! Jeg tenker at nok er nok for i dag og kaller han greit inn. Det blir bånd resten av turen.

Så nå er det slutt på å løpe løs i skogen for Imo sin del. Jeg gjorde trolig den feilen med Falk at jeg hadde han for mye løs i skogen slik at han kom borti en del skogsfugl når han var valp/unghund. De trykker dårlig på denne tiden, og det kan være derfor Falk er løs i stand....En ting er sikkert, nå vet Imo hva fugl er! Nå skal vi ha han litt i tamfugl for å få standen helt på plass, samt slippe han litt i treningsterreng på fjellet etterhvert når rypene trykker skikkelig og vi har full kontroll på han. Vi tar alt helt pent og rolig. Han er jo kun 4,5 måneder så det er bare å la han utvikle seg sakte, men sikkert!

Når det gjelder Falk er han inne i en intens periode med dressur og apport. I tillegg skal jeg ha han i tamfugl for å få kontrollerte situasjoner hvor vi kan jobbe med standen hans. Jeg har gitt meg F..N på at jeg skal få til bartedyret og få skutt fugl for han. Så vil tiden vise om vi lykkes!

God sommer til dere alle!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar