søndag 16. oktober 2011

Imo's første selvstendige stand!

Endelig kom den, Imo's første skikkelige stand på rype! En fantastisk opplevelse både for hund og eier:-)
Det var veldig lite drag i lufta i dag, så vi måtte gå et godt stykke opp på fjellet før vi fikk litt vind i fjeset. Sendte Imo ut i søk og etter ca 10  min ser jeg han stivner til ca hundre meter skrått nedenfor meg. Jeg beveger meg mot han så rolig som jeg klarer. Mens jeg går ser jeg han justere seg, avansere og ta noen småstander, tydelig usikker på hvor og hva som skjer. Han går slik ca 10 meter før jeg ser han stivne til igjen og denne gangen med helt stiv hale. Rypene var dessverre veldig sjære, så idet jeg er ca 25-30 meter fra Imo så går det opp et kull på 7-8 ryper ca 30 meter foran han. Imo stormer småfriskt etter, men snur ca 30 meter forbi der kullet lå og løp tilbake til godlukten. Jeg kaller han greit til meg og vi roer godt ned der han stod sist. Gikk veldig greit å roe han ned. Litt småpiping var det der han satt, men han stresset overraskende lite.......eller så er det bare jeg som er så vant til Falk at alt annet virker rolig og avbalansert;-) Etter en 15 20 minutter i lyngen koblet jeg han og tuslet fornøyd og blid ned til bilen.

Bildet under er ikke fra hans "ekte" stand, men en av de "førti" småstandene han hadde ned fra fjellet! Tydelig at opplevelsen utløste noen koblinger i topplokket til lillemann;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar