torsdag 2. juni 2011

Sommertrening med bartedyret.

Det er mye fokus på smågutten for tiden, men Falk er også inne i en intens treningssommer. For tiden er vi på appellkurs i Verdal og på apportkurs i Overhalla. Jeg har rimelig god appell på Falk, men det er veldig greit å være på et kurs med halvdresserte unghunder, mye skrik og skrål, bikkjer som sprekker og løpske tisper. Vi får helt andre provokasjoner enn hjemme på plenen! Falk klarer seg kjempefint og jeg merker at kontakten mellom oss blir bedre. Han får mange gode utfordringer og jeg skjerpes i måten jeg fører han på. Neste gang er målet å gjennomføre hele økten med Falk løs ved fot. Det tror jeg skal gå veldig fint.
Apporten derimot sliter jeg med. Han vil gjerne holde bukken, og går med den i kjeften i flere kilometer......men å gripe bukken på kommando....nei det ser ikke barten vitsen med. Han er en særdeles viljesterk herremann og kan ikke se vitsen med å hente og gripe en "pinne" som hverken smaker eller lukter godt! Her er det kun trening som gjelder(samt et par tjuvtriks) og om det skal ta meg hele sommeren så skal jeg få en apportør ut av han!
Jeg kommer til å jobbe knallhardt med Falk i hele sommer. Målet er å få han fastere i stand og mer forsiktig i fugl slik at vi forhåpentligvis kan få en jaktpremie på han. Kall meg subjektiv og trangsynt, men jeg ser at Falk har noen egenskaper som rasen har bruk for i fjellet: intesitet, trøkk og søksformat. Det er bare det siste lille i fugl som mangler......og det skal vi få til:-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar